onsdag 26 januari 2011

Mitt manus, en redningsbägare?

Det är något underligt med redningsbägare. Ni vet en sån där rund burk med gradering på sidan och ett vitt plastlock i form av en citruspress, som man alltid antingen sätter på för hårt så att det inte går att få upp eller för löst så att det sprutar mjöl och vatten över hela köket när man skakar.

Men det är inte det som är underligt. Utan att man aldrig kan hitta den. Jag vet inte hur många gånger jag har letat efter den där förbaskade burken när såsen ska tjockas till. Hos mina föräldrar är det likadant och min kompis Fredde säger att det är samma sak i deras kök. Och som bekant räcker det med tre exempel för en spaning.

Jag tänker att det beror på att redningsbägaren inte passar in. Den har ingen naturlig plats i köket därför att den är ett genreöverskridande köksredskap. Den hör inte hemma bland de vanliga decilitermåtten (och går inte ner i lådan), den är inte en bunke och definitivt inte en del av porslinet. Alltså irrar den mest omkring.

Och jag tänker att mitt manus kanske är som en redningsbägare. Att det inte heller riktigt passar in. Jag har inte en massa monster och vampyrer som gör det självklart i skräckgenren. Men lite för mycket konstigheter för att det ska vara en psykologisk thriller. Och på tok för lite poliser för att det ska vara en deckare. Min bok har liksom inte heller någon naturlig plats i köket.

Och så tänker jag att det är ju ändå bättre med en redningsbägare. För den behöver man och orkar leta efter. Men vem behöver egentligen mitt manus? Och när jag tänker det så blir jag lite ledsen. Men sen tänker jag att jag tänker väldigt underligt ibland och att jag borde gå och lägga mig istället. Och så gör jag det.

3 kommentarer:

  1. Men förr eller senare kommer din redningsbägare till ett kök där den har sin naturliga plats inuti halvlitersmåttet på samma hylla som tillbringarna. Och då är du hemma!

    SvaraRadera
  2. Alla behöver kanske inte en redningsbägare. Men alla behöver sås.

    (Och alla buttar har en plats i köket: buttlådan)

    Buttdrottningens yngre dotter

    SvaraRadera
  3. Buttlådan är förstås ett alternativ. Jag är bara lite orolig att redningsbägaren skulle bli utmobbad av mina Margretheskålar.

    SvaraRadera