onsdag 2 mars 2011

En himla massa folk

Igår var jag på filminspelning. Det händer inte varje dag, ens i mitt glamourösa reklamliv, och är lika fascinerande varje gång.

Det är snudd på omöjligt att förstå att det enkla tecknade storyboard med repliker och scenanvisningar som jag och AD-Krille totat ihop själva på byrån ett par veckor senare resulterar i det här:



En sak är säkert när det gäller film. Det går åt en himla massa folk när man ska spela in en. Till den här lilla filmen fanns på plats: två skådespelare, en regissör, en fotograf, en ljudkille, en elektriker/ljussättare, en location scout (den som är ansvarig för själva inspelningsplatsen), en stylist, en rekvisitör, en stillbildsfotograf, stillbildsfotografens två praktikanter samt en runner (den som springer och köper saker, till exempel plåster när regissören råkar skära sig i benet med en mattkniv). Och då kan man ju bara tänka sig hur det ser ut när dom spelar in något större produktioner. Som slaget vid Helms klyfta i "Sagan om ringen" till exempel.

Igår ägnade alltså alla dessa fantastiska människor som alla är experter på sitt specifika område en arbetsdag på 12 timmar åt att fokuserat och koncentrerat spela in ...25 sekunder reklamfilm. Och jag skojar inte, det tar faktiskt så lång tid. Även när man är fokuserad och koncentrerad.

Om två veckor börjar filmen rulla i TV. Och då har mitt och Krilles lilla storyboard tagit sig hela vägen från idé till verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar