lördag 2 april 2011

JAAA!!!

Ja, det har varit väldigt tyst här inne ett tag nu. Och anledningen är helt enkelt att när man har riktigt stora saker att berätta som man inte kan berätta, då är det svårt att skriva något alls.

Men nu får jag berätta att jag...paus för trumpetfanfar...har blivit antagen! På riktigt! Just som jag som bäst stålsatte mig för ytterligare en evighetslång väntan på besked så ringde en förläggare och sa att de hemskt gärna ville ge ut min bok. Efter bara drygt en vecka! Bara det kommer ju vara värt att berätta för barnbarnen.

Ändå vågade jag inte tro att det var riktigt sant, inte förrän i torsdags när jag åkte upp till Stockholm med fjärilar i magen och några timmar senare åkte hem igen som utmattad men lycklig geléklump efter möte med en otroligt sympatisk förläggare och andra lika trevliga människor på förlaget. Fortfarande känner jag precis som idrottsmän brukar säga när dom precis vunnit VM-guld: "Jag fattar ingenting."

Och nu då? Först och främst ska jag läsa igenom kontraktsförslaget och ingå formellt avtal med förlaget. När det är gjort ska jag jobba igenom manuset efter lite synpunkter från förläggaren, en del mindre och en del större. Och efter det ytterligare omgångar med redaktör, mer på detaljnivå. Och så ska omslag bestämmas, titel filas på och boken förhandspromotas i säljorganisationen. Och så vidare, och så vidare. För att sedan så småningom landa i handeln i april nästa år om allt går som det ska. Och vid det laget har jag kanske hunnit fatta det.

5 kommentarer:

  1. Jag är så glad för din skull! Och så nöjd med att allt ditt hårda arbete har gett resultat. Känns bra att veta att det händer, känns ännu bättre att veta att det händer någon man är vän med! :)
    Grattis!

    SvaraRadera
  2. Åh, en till skräckförfattare! Nice! :) Vi har en secret group på Facebook för alla skräckförfattare, jag bjuder in dig på stört!

    SvaraRadera
  3. Såg att du var med redan :)

    SvaraRadera
  4. Tack för gratulationer. Japp, jag är med. Har hållit lite låg profil hittills, men under påsk är planen att jag ska lägga upp boken i utgivningslistan.

    SvaraRadera
  5. Det här är första gången jag tittar in på din blogg och även om skräck inte riktigt är min genre så är det ju ändå fantastiskt kul att du har blivit antagen till ett förlag.

    Grattis och ett stort lycka till!

    SvaraRadera