fredag 4 maj 2012

Maj och jag

Den här bilden, som också finns på bakfliken på omslaget till Skalpelldansen, är tagen i hotell Savoys matsal, mitt i centrala Malmö - eller le Fil de Rasoir som det heter nuförtiden. Det finns en alldeles särskild anledning till det. Under en period i yngre tonåren var jag nämligen helt besatt av Sjöwall Wahlöös serie "roman om ett brott" (eller Beck-böckerna för den som bara sett filmerna). Jag läste alla böckerna i rad och så fort jag var färdig med den sista började jag om. Säkert tio gånger.

I en av böckerna, Polis, polis, potatismos, kliver en man ut genom ett av fönstren till Savoys matsal efter att ha skjutit en mycket otrevlig man - porrfilmsproducent om jag inte missminner mig. Och bara därför bestämde jag att det var just i Savoys matsal mitt författarporträtt skulle tas och ingen annanstans. Som en liten hyllning.

Den bilden utgör också, tillsammans med en intervju, en helsida i senaste numret av Situation Sthlm, hemlösas tidning i Stockholmsområdet (jag vet att jag har lovat att sluta tjata om intervjuer, men det hör liksom till historien). När sen min man häromdagen kom hem med det senaste numret av Faktum, hemlösas tidning här i Malmö, började jag nästan gråta. För vem fanns med i en stor intervju och med en stor bild tagen i Savoys matsal om inte Maj Sjöwall! Hon var så fin och sa så bra saker och det är samma gula gardiner i bakgrunden på båda bilderna. Jag och Maj i samma matsal i varsin tidning, samtidigt. Det är stort. Lite fånigt kanske, men stort.




1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera