söndag 21 november 2010

Att föda ett monster


Jag och min Harry Potter-tokiga dotter var på bio i fredags, gissa vilken? Mycket har klagats på om första delen av "Dödsrelikerna" och det mesta håller jag med om. Det är en transportsträcka, det är grått och dystert och för mig som inte har läst böckerna är det dessutom rätt svårbegripligt emellanåt.

Sällan har jag väl sett en film som så tydligt räknar med publikens förförståelse. Inga planteringar, inga tydliga presentationer av nya karaktärer eller händelser. Flera gånger fick jag viskfråga dottern för att fatta. Slarv? Med säkerhet inte, snarare ordentlig målgruppsanalys.

Mest fascinerad är jag dock över hur hela Harry Potter-historien har förvandlats över tiden. Från de första lekfulla åren på Hogwarths, med fantasifulla detaljer, föremål och lektionsämnen till detta svulstiga och ärligt talat rätt pretto monster till historia, som mest liknar en blandning mellan "Schindler´s list" och "Sagan om ringen".

Jag undrar om allt detta fanns i fru Rowlings plan från början. Eller om hon bara började i en ände och sen fick panik när världen krävde fler och fler, tjockare och tjockare böcker. Då kanske hon inte tyckte att Quidditch och trolldryckslektioner var tillräckligt längre och började gripa vilt omkring sig för inspiration. Lite synd kan jag tycka. Men uppenbarligen bra marknadstaktik.

1 kommentar:

  1. Som jag förstått det skrev hon sista boken först. Sedan skrev hon första boken, och alla böcker där emellan. Trollstaven, stenen och osynlighetsmanteln, som är Dödsrelikerna, är ju saker som fanns med i de första böckerna. Trollstaven har hela tiden varit Dumbledores, osynlighetsmanteln fick Harry Potter i tredje boken (gissningsvis) och stenen, De vises sten, är med redan i första boken. Sedan försvinner den. Så att det skulle sluta så som det slutar, bli som det blir, var hennes intention redan från början. Men jag blev väldigt frustrerad när jag såg filmen igår. Den spretar något kopiöst, och även om den var spännande så, som sagt, blev jag frustrerad. Det blev liksom inget avslut, på något. Allting ligger öppet nu. Det kan man liksom inte göra en film på enligt mig. Så får vi vänta tills juli för uppföljaren. Suck.. :)

    SvaraRadera