tisdag 30 november 2010

Jag har bestämt mig!

Alldeles för länge nu har jag gått och väntat och längtat efter att storförlagen ska ge ett definitivt besked om mitt manus "Tomrum". Senast i förra veckan fick jag ännu ett obestämt mail från en förläggare som "håller på och läser" men som "inte vet om det riktigt håller", vänligt avslutat med ett "du kan absolut skriva". Jo, det får man ju hoppas. Folk betalar mig ju många hundra kronor i timmen för att göra det.

Egentligen är det absurt att jag har låtit väntandet formligen förlama mitt skrivande så länge. Det finns massor av saker i mitt liv som är viktigare än att bli publicerad och enda anledningen till att jag skriver utan betalning är ju för att det är roligt. Och om det inte blir roligt längre, vad är då poängen?

Nej, det får bli slut med det nu. Mycket tack vare moraliskt stöd och välbehövlig uppsträckning från The Amazin' Nene Ormes har jag bestämt mig. To hell with it. Slut med att ängsligt vittja in-korgen många gånger om dagen och vänta på att förläggare ska ringa "nästa vecka" i flera månader. Nu har jag en plan och den ser ut så här:

1. Lägga ner novellskrivandet som fungerat som konstgjord andning under väntandet.
2. Skriva om "Tomrum" en sista gång. Ska jag släppa taget om den vill jag vara 100% nöjd själv först.
3. Skicka till några ytterligare förlag jag inte provat än.
4. Vänta i tre månader, inte en dag längre. Och om jag inte fått något kontrakt då tänker jag:

1. Med mutor alternativt hot förmå min AD-kompis Krille att designa ett omslag
2. Trycka boken själv på print-on-demand
3. Sälja mina aktiefonder och bjuda in alla som har lyssnat på mitt boktjat till en sjuhelvetes releasefest med mat och sprit och boksignering och mexikanska brottningsmasker. Och när gästerna lämnar festen ska Carl Cederfeldts vackra signaturmelodi följa dom ut i natten:



Och sen ska jag lägga ner. Så det så.

2 kommentarer:

  1. Tack, älsklingen! Hoppas bara jag är strong nog att hålla fast vid det.

    SvaraRadera
  2. Kära du, strong och rask är dina mellannamn.

    SvaraRadera