Våren 2009 skickade jag för första gången mitt romanmanus till förlag. Sju stycken närmare bestämt. Det resulterade efter några månader i standardrefuseringar från två och lektörsutlåtanden med önskemål om omskrivningar från tre. Skrev om gjorde jag och skickade in igen och igen och något år senare skickade jag också till ett alldeles nystartat förlag som hette Telegram och resten är, som det heter, historia.
Men från två av förlagen i den där första vändan fick jag alltså inget besked alls. Döm om min förvåning när det idag dimper ner ett mail från ett av dom med en ursäkt för att det tagit så lång tid samt en standardrefusering av typen "... på grund av det stora antal manus som skickas till oss har vi ingen möjlighet att ge individuella omdömen". Ni kan säkert tänka er att det kändes rätt bra att skicka det här mailet tillbaka:
Hej!
Ja, nästan tre år är ju ganska lång tid, så jag antar att ni har en hel del manus att gå igenom just nu. Faktum är att min roman, i mycket omskriven form och under namnet "Skalpelldansen", kommer ut på Telegram Förlag i april nästa år. Men tack ändå för beskedet.
Hälsningar
Jenny Milewski
Jag tänker nu bjuda på ett gratisråd från före detta marknadsstrategikonsulten Jenny Milewski till Bokförlaget Bra Böcker: Om man på sin hemsida utlovar att ge besked om manus inom 3-4 månader, gör då det. På något sätt. Låt åtminstone någons tonårsbarn få lite betalt för att skicka ut massmail med texten "Sorry, det har kört ihop sig lite och vi har därför slängt in alla manus i städskrubben och gömt nyckeln. Så räkna inte med oss de närmaste tre åren, är du snäll."
Om det av någon outgrundlig anledning inte skulle vara möjligt, så låt det åtminstone vara och hoppas att folk glömmer bort det så småningom. Skicka för guds skull inte ut mail tre år senare och påminn dom om eländet. Väck inte den björn som sover, ni vet.
Måste dock tillägga att jag fick ett mycket trevligt mail tillbaka med gratulationer och ett lycka till med bokutgivningen. Så all heder till Christin på Bra Böcker som gjorde sitt bästa för att väga upp ett uselt varumärkesstrategiskt beslut. Dessutom kan dom ju trösta sig med att åtminstone vara snabbare än Ordfront.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar