lördag 8 september 2012

Med röd näsa i Kristianstad



Igår var det dags för höstens första officiella författarframträdande, på Kristianstad Bokfestival. Färden dit föregicks av en hel del ångest - inte så mycket för själva framträdandet utan för att jag var så förbenat förkyld. Att vakna klockan två på natten för att man är tvungen att ta två alvedon mot feberyran kändes väl inte direkt som en god uppladdning. Men "the show must go on", som det så fint heter.

Kristianstad Bokfestival är enligt egen utsago (och det stämmer säkert) Skånes största litterära evenemang och årets festival är den fjortonde i ordningen. I årets program fanns storheter som Monika Fagerholm, Gerda Antti, Aris Fioretos ... och inte minst PC Jersild. Hans Barnens ö var en av mina tonårs största läsupplevelser och jag kommer inte att glömma Reine och begravningsbanden så länge jag lever. Tyvärr missade jag hans föredrag (av hälsoskäl) men jag köpte i alla fall den här:


Och fick en sån här i:




Fint det. Programpunkten jag skulle medverka i kallas författarstafett och är helt enkelt sex författare som avlöser varandra med vardera tio minuters prat om vad som helst som rör ens skrivande. Eller speed dating med publiken, som Nene Ormes kallade det förra året. Stafetten ägde rum inne på biblioteket, på den här fina scenen (och med mikrofon och allt):






Och så här tjusigt skyltat var det. Jag måste erkänna att det fortfarande känns väldigt märkligt att titta på den där kvinnan på författarporträtten och tänka att det där är jag (fast utan söndersnuten näsa då). Själva framträdandet gick riktigt bra tycker jag, trots förkylningen. Det kom mycket folk, jag sa ungefär det jag hade tänkt och jag undvek att nysa publiken i ansiktet.

Direkt efter mig kom Tomas Arvidsson (som bland anant skrivit Enkelstöten och Dubbelstöten) och han pratade bland annat om att det är för mycket våld i litteraturen. Lite roligt, kan man tycka.


Efter stafetten blev det chokladavtackning och författarmingel. Och sen tog jag tåget hem igen.

Idag har förkylningen bestämt sig för att ge igen för gammal ost och jag och mina näsdukar har därför tillbringat dagen så här. Och ikväll ska jag tvinga tjejerna att titta på "You´ve got mail" med mig. Det är ju också rätt trevligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar