onsdag 3 oktober 2012

Kapitel 4: Tanterna

Härmed utser jag officiellt 2012 till tanternas år på bokmässan i Göteborg. Åtminstone var det så för mig. De bästa seminarierna, de coolaste replikerna, de magiska ögonblicken när man vill skratta och gråta på samma gång - de tillhörde tanterna. Och jag har målbilden klar för mig de närmaste fyrtio åren.

Till de bästa tanterna på Bokmässan 2012 utser jag (utan inbördes ordning):

Ilon Wikland 82 år: "När jag var tre år blev jag skjuten av min morbror och fick flytta till farmor. Det var en fantastisk barndom."

Barbro Lindgren 75 år: "Jag är så slö så jag orkar aldrig hitta på något. Jag tar riktiga saker och snyggar till dom lite bara. Som med min ex-man Loranga. Fast girafferna hittade jag på. Barn gillar ju sånt."

Maj Sjöwall 77 år: "Det började med att vi åkte båt på Göta Kanal. Det fanns en amerikansk turist där som var alldeles för snygg och som Per tittade alldeles för mycket på, så då sa jag att henne mördar vi." (om idén till Roseanna, den första boken i Roman om ett brott-serien).

Till bonus-tanter utser jag också Vargbröder-författaren Michelle Paver och Jenny Lindh, som skriver bibliotekarie-spalten i DN. De är ju tekniskt sett inte tanter än - men kommer att bli fantastiska exemplar så småningom, det är jag säker på.

Men visst, det fanns mindre inspirerande tanter på mässan också. Jag nämner inga namn, men Augustprisbelönade tanter som snor talartid från sina panelkollegor till obegripliga rants om sin senaste bok och stirrar i taket när andra pratar hamnar inte på min lista, så det så.

Barbro Lindgren hos Rabén & Sjögren. Älsk!
Ilon Wikland i samtal med Mark Levengood. Älsk!

Michelle Paver pratar om research med Rickard Olsson. Älsk!
Jenny Lindh svarar på frågor i DN:s monter. Älsk!
Maj Sjöwall lyckades jag inte fotografera eftersom batteriet i mobilen tog slut. Men älsk på henne också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar