torsdag 14 oktober 2010

Filmtips till helgen?

Idag har jag roat mig med att läsa lite i min, numera nedlagda, filmblogg. Det är alltid spännande att läsa texter man har hunnit glömma att man skrivit och just de här texterna fick mig att bli sugen på att skriva om film igen. Endera dan kanske jag återupplivar bloggen, men än så länge nöjer jag mig med att ge ett filmtips här.

District 9 (2009)

En sydafrikansk sci-fi-rulle, det låter kanske udda - och det är det också, på ett bra sätt. Den debuterande regissören Neill Blomkamp och producenten Peter "Sagan om ringen" Jackson har skapat en film som bjuder på ruskigt välgjorda effekter och snygg action samtidigt som den vänder upp och ner alla genrens schabloner och väcker skrämmande tankar om hur vi människor behandlar varandra.

"District 9" börjar med att ett gigantiskt rymdskepp anländer till jorden och stannar oförklarligt svävande över centrala Johannesburg. När människorna så småningom bordar skeppet hittas mängder av sjuka och svältande utomjordningar som måste evakueras från sitt trasiga skepp och interneras i primitiva flyktingläger.

20 år senare är de fortfarande kvar och sydafrikanerna börjar bli riktigt less på "the shrimps" (de ser ut som två meter höga räkor nämligen). Ett privat bolag, med skumma föresatser, anlitas för att evakuera utomjordingarna ut i bushen. Ledare för operationen blir fältarbetarenWikus van der Merwe som efter en serie olyckliga händelser blir tvungen att byta sida och gömma sig i utomjordingarnas ghetto, District 9.



Tekniskt blandar filmen fejkad dokumentärstil med riktigt välgjorda specialeffekter. Särskilt utomjordingarna känns trovärdiga, trots att de är helt datoranimerade. Scenerna från District 9 är inspelade i en riktig kåkstad i Soweto och det är förstås inte alls svårt att dra paralleller till Sydafrikas egen historia, men också till Palestina och andra delar i världen där människor behandlas illa på grund av sitt ursprung.

"District 9" nominerades till en Oscar för Bästa utländska film 2009. Det var den definitivt värd. Fyra lasersvärd av fem möjliga från mig.

Fler filmtips finns som sagt på min filmblogg "Dagens rehabfilm". Den startade jag som ett experiment under sjukskrivningen efter en operation jag gjorde i våras. Målet var att se en film om dagen i en hel månad och blogga om det. Och det gjorde jag faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar