torsdag 20 januari 2011

I redigeringsträsket


Jag är nu på tredje dagen av min efterlängtade ledighet från det vanliga copyarbetet för att skriva på mitt eget. Förutsättningarna kunde inte vara bättre. Bekväm soffa på Malmö Högskolas bibliotek, laddad termos, spotify i lurarna och trevligt sällskap av redan utgiven författarkollega som kan kasta framgångsvibbar åt mitt håll.

Det är alltså nu det ska ske. Den sista omredigeringen av "Tomrum" som antingen ska ta manuset den sista biten till förlagsantagning eller resultera i en egenutgivning senare i vår. Men det här med redigering är inte helt enkelt. Även om jag har en hyfsat tydlig bild av vad jag vill uppnå och en lista över de ändringar som ska göras finns ju ändå risken att det i själva verket blir sämre istället för bättre. Att jag istället för att göra historien mer intensiv och engagerande för läsaren förvandlar alltihop till en hopplös röra. Eller i mitt fall, till en blodig massa.

Just nu har jag ändå en hoppfull känsla av att jag tänker rätt, blandad med en viss genans över att det jag trodde var bra förra gången nu känns pinsamt dåligt. Hoppas bara att jag inte tycker likadant om det jag gör nu om några månader. Risken finns.

1 kommentar:

  1. Du får med glädje alla framgångsvibbar jag kan tänkas skicka ut. Inte för att jag mig veterligen har några att komma med, men i alla fall.

    Det läskiga med text är att man kan drabbas av 'men det här var inte så dåligt ändå' senare, när man skurit bort det redan. Hoppas det inte gäller dig!

    SvaraRadera