måndag 13 september 2010

Ett underligt jobb har man

Under denna veckas första arbetsdag har jag bland annat:

  1. Spenderat en ansenlig tidsrymd med att tröska igenom hundratals twitterinlägg av TV4-sportens Olof Lundh för att hitta det rätta att göra en skärmdump av till en PowerPoint-presentation.
  2. Analyserat en web-kampanj på korsen och tvärsen med Google Analytics. Ypperlig uppfinning förresten.
  3. Testat alla funktioner i min nya Samsung Galaxy, också detta under en ansenlig tidsrymd.
  4. Tittat på ett Dr Phil-avsnitt om patologiskt samlarbeteende på Youtube.
  5. Tittat på en DVD-dokumentär om ett skolhem i England för gravt beteendestörda barn.

Och, tro det eller ej, allt detta kan faktiskt utan betänkligheter sorteras in som "arbete". De två sista punkterna är till mitt eget skrivande förstås. En av fördelarna med att skriva skönlitterärt är ju att man får bestämma själv vad man ska skriva om, och därmed också vad man måste researcha om. Och eftersom jag tenderar att skriva om knäppa ämnen så blir ju informationsinsamlandet därefter.

Dokumentären var förresten riktigt bra och kan verkligen rekommenderas. "Håll mig hårt, låt mig gå", har vunnit flera priser och väcker många tankar. Tänk att det finns människor som orkar ägna sina dagar åt att bli slagna, spottade på, kallade alla möjliga (och omöjliga) saker och ändå fortsätta jobba för att förbättra framtidsutsikterna för dessa barn som ingen annan orkar med.

Och andra gör skärmdumpar från Twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar