torsdag 30 september 2010

Självplågeri?

Jag är medlem i ett par undersökningspaneler på nätet, för att jag vet hur glad man blir för att få veta vad konsumenter tycker men framförallt för de grova pengarna man tjänar. För hela fem kronor rakt in på kontot blev jag igår ombedd att tycka till om en förpackningsdesignförändring som just genomförts av ett av Sveriges mest kända konsumentvarumärken.

Ärligt talat, varför vill man göra en sådan undersökning? En sak är att ta in åsikter under processen - ska vi välja det spåret eller det spåret? Jättenyttigt. Men när man redan lagt x antal miljoner på en fullskalig omdesign och förpackningarna redan är ute i butik, vad är poängen?

En av frågorna i undersökningen var att tala om huruvida man tycker att den nya designen är snyggare än den gamla. Tänk om 90% av de tillfrågade tyckte bättre om den gamla, vad ska man göra då? Slänga alla förpackningar på sophögen? Sparka marknadschefen? Hänga reklambyrån i Mad Men-slipsarna?

Det blir ju samma sak som att fortsätta surfa på Hemnet när man redan har skrivit kontrakt på ett nytt hus. Eller att ligga kvar på dejtingsajterna efter förlovningen. Det är klart att man kan ha gjort fel val, att det kan finnas något bättre därute, men det vill man väl inte veta?

Själv brottades jag svårt med mig själv medan jag svarade på frågorna. Vara positiv för att byrån och marknadschefen inte ska bli ledsna? Eller negativ för att det är rätt åt dom som gör något så dumt? Ni kan ju gissa vilket jag valde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar