onsdag 22 september 2010

Nix pix

En sak jag har noterat sedan jag började jobba hemifrån är hur mycket hemtelefonen ringer om dagarna. Vi måste ha missat massor av samtal under de senaste åren när vi gått till jobbet båda två. Eller missat och missat förresten, det är ju telefonförsäljare hela bunten.

Den första gången det hände försökte jag lite försiktigt påpeka att vi faktiskt är med i Nix-registret varpå killen från Dagens Industri svarade på bred Stockholmska:

"Men du har ju firma. Då gäller inga Nix-register, sörru. Så jag får visst ringa till dig."

Jag blir fortfarande lätt illamående när jag tänker på den triumferande tonen i hans röst. Men trots att de faktiskt får ringa så försöker vissa låtsas att de inte alls är några telefonförsäljare utan bara vill prata en stund. Häromdagen ringde en tjej från Justitia. När jag svarade följde denna lätt surrealistiska dialog (i utsnitt):

Hon: "Så du har en enskild firma ser jag, vad gör du då för något?"
Jag: "Jag är frilansande copywriter och marknadsstrateg"
Hon: "Och det går bra och så?"
Jag: "Jo tack. Helt okej."
Hon: "Finns det många andra företag i Hjärup?"
Jag: "Jag vet inte riktigt."
Hon: "Jag ser här att det finns 338 stycken. Det är ju många."
Jag: "Ja."
Hon: "För Hjärup är väl inte så stort?"
Jag: "Nej."
Hon: "Det finns en här som heter Larsson & Lind (fingerat) som har reklambyråverksamhet. Känner du till dom?"
Jag: "Nej."
Hon: "Dom verkar ha en del ekonomiska problem. Betalningsanmärkningar och så."
Jag: "Jaha."

Och så vidare. Och så vidare. Och eftersom jag är så fruktansvärt artig och mesig så bad jag henne varken dra åt pepparn eller la på luren. Men till slut kunde jag ändå inte låta bli att fråga:

Jag: "Vill du egentligen inte sälja någonting till mig?"
Hon: "Jo. En katalog."
Jag: "Vad kostar den då?"
Hon: "1 995 plus moms."
Jag: "Men jag vill inte ha någon sådan katalog."
Hon: "Varför inte det?"

Och så höll vi på så en stund till innan jag faktiskt till slut lade på luren. Jösses, och jag som trodde att telefonförsäljare jobbar på ackord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar