fredag 24 september 2010

Ut ur garderoben



Jag gillar reklam där varumärken vågar stå för vad de verkligen är. Ett exempel är Ogilvys grymt framgångsrika kampanj för Delicato härom året, den med "Garanterat fria från fullkorn" som plötsligt gjorde chokladbollskonsumtion rebelliskt. Och ett annat exempel är Mc Donalds pågående kampanj för Big Mac.

Även om reklamfilmen känns som mer statistbudget än idé så gillar jag utomhustavlorna. För inte sjutton går vi till Mac Donalds för att få en väl sammansatt fiberrik måltid enligt tallriksmodellen, vi gör det för att vi faller för vår urgamla drift mot två saker. Fett och socker. Eller, för den som har för mycket överjag för annat än Ceasarsallad och mineralvatten, att åtminstone få vara i närheten av fett och socker.

Så varför krångla till det? Bara upp med en jättestor bild på en Big Mac för att få igång urtidsvarelsen i oss så glömmer vi "Biggest Loser" och LCHF-dieter och går som viljelösa zombies mot närmaste gula båge. För så ser den bistra sanningen ut, vi äter inte Big Mac för att det är bra för oss. Utan för vår natur hindrar oss från att motstå det som är dåligt för oss. Eller som de säger i Star Wars:

Luke: Is the dark side stronger?
Yoda: No...no...no! Easier. Quicker. More seductive.


(Snott från min kompis Kristoffers Facebook-inlägg apropå Sverigedemokraterna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar