tisdag 28 september 2010

Lite snett åt vänster

Lite trött och matt på familjelivets alla praktikaliteter muntrar jag upp mig själv med Eddie Izzard. Han är en av mina två absoluta favoritståuppkomiker (den andra är George Carlin). Han är inte en sån komiker som drar skämt eller kommer med en punchline en gång i minuten, men ändå (eller just därför) är han så fruktansvärt rolig.

Han utgår alltid från något oerhört välbekant och vardagligt och så drar han det långsamt längre och längre iväg åt något helt oväntat och fullständigt galet håll. Precis som en annan av mina största idoler gör, poeten Kristina Lugn. Som i den här dikten:

En Mor
Är beredd att offra allt för sina barn

Mor lilla mor älskar sina barn
Högre än sitt eget liv

Och en död mor
Är sannerligen död

Och skiter i allt och alla

Tänk förresten vilket vackert par de skulle vara, Eddie Izzard och Kristina Lugn. Nåväl, räddningen denna halvtrista tisdag blev "Death Star Canteen". Jag har säkert sett det 50 gånger, men blir alltid lika glad.

Death by tray it shall be!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar